Jak się uczyć języków? – Metoda nauczyciela
Uczysz się dużo, lecz nie widzisz efektów? Wiele strategii, których uczniowie używają najczęściej, takich jak np. kilkakrotne czytanie tekstu czy przeglądanie notatek, ma bardzo niewielki wpływ na zapamiętywanie. Istnieją jednak efektywne metody nauki – jedną z nich jest koncepcja uczenia się opracowana przez Jean-Pol Martina w latach 80-tych XX wieku, w której osoba ucząca się przejmuje rolę nauczyciela.
Spis treści
Na czym polega metoda nauczyciela?
Metoda „na nauczyciela” polega na próbie zrozumienia nowych informacji poprzez odniesienie ich do tego, co już wiemy, a następnie wyciągnięciu wniosków w celu uzupełnienia brakujących informacji. Osoba ucząca się zadaje pytania/prowadzi dyskusje, tak jak robiłby to nauczyciel.
Metoda nauczyciela w praktyce
Wyobraźmy sobie, że mamy zdanie w języku niemieckim, w którym trzeba uzupełnić poprawny rodzajnik: Ich gehe in … Supermarkt. Załóżmy, że wpisałaś/wpisałeś nieprawidłowy rodzajnik, co zweryfikowałaś/zweryfikowałeś z kluczem odpowiedzi. Nauczyciel wytłumaczyłby Ci w tym momencie, dlaczego odpowiedź jest właśnie taka. Ty jednak również możesz wejść w jego rolę na głos tłumacząc sobie, jak dojść do tego, co powinnaś/powinieneś była/był wpisać w lukę, czyli:
- Jaki rodzajnik ma „Supermarkt”? – “der Supermarkt”
- W jakim przypadku musi być rodzajnik, który muszę uzupełnić? – Czasownik “gehen” to “iść”. Idę → dokąd? → do supermarketu, czyli muszę wybrać Akkusativ, bo to on odpowiada na pytanie “dokąd”.
- Jak zmienia się rodzajnik „der” w Akkusativie? – W Akkusativie “der” zmienia się w “den”, więc całe zdanie będzie brzmieć: Ich gehe in den Supermarkt.
Tłumaczenie na głos pomaga dojść do źródła wcześniejszej pomyłki. Podczas moich lekcji często pytam Kursantów, dlaczego w danym miejscu wstawili “einen”, lub dlaczego dany przymiotnik ma końcówkę taką, a nie inną. Wyjaśniając mi swój sposób myślenia, często odkrywają, że rodzajnik powinien być jednak inny. Jeśli zdanie jest poprawne, też zdarza mi się zapytać, czemu taka końcówka. Chcę, by moi Kursanci znali metodę nauczyciela. Dobrze jest wiedzieć, jak coś działa, dobrze jest nie być “jeźdźcem bez głowy”. Warto również być wnikliwym, zadawać sobie pytania, np. “Dlaczego in den Supermarkt, skoro gdzieś widziałam zum Supermarkt? Jaka jest różnica?” W ten sposób uczymy się również dodatkowych rzeczy.
Metoda nauczyciela bardzo dobrze działa również w pracy z drugą osobą. Gdy wykładasz innej osobie jakieś informacje, sama/sam się uczysz! Myśl o tym, że będziesz musiała/musiał przekazać zdobytą wiedzę komuś innemu, automatycznie motywuje do skuteczniejszego przetwarzania informacji. Osoba, którą uczysz, zapewne będzie dopytywać, prosić o doprecyzowanie treści, o których Ty sama/sam byś nie pomyślała/pomyślał. A to jest dla Ciebie szansą na zgłębienie wiedzy.
Dlaczego metoda nauczyciela jest świetna?
✓ Korzystając z metody nauczyciela, stajemy się aktywnymi uczestnikami procesu nauki, zamiast być biernymi odbiorcami wiedzy.
✓ Poprzez nauczanie innych lepiej przyswajamy wiedzę, ponieważ musimy ją zrozumieć na tyle dobrze, aby móc ją wyjaśnić.
✓ Możemy identyfikować własne luki w wiedzy i zrozumieć trudniejsze koncepcje, nad którymi w innym przypadku w ogóle byśmy się “nie pochylili”.
Zachęcam do wypróbowania tej metody, by przekonać się, jak wiele można zyskać, ucząc się przez nauczanie.
Do zobaczenia w kolejnym wpisie! 🙂
Angelika