10 zwrotów, które powinieneś znać do egzaminu ósmoklasisty
No i wybiła godzina zero! Przed Wami pierwsza odsłona cyklu „Zusammen można więcej” – wspólnego projektu blogujących germanistek. Każdego miesiąca, na blogu każdej z nas, znajdziecie wpis na wybrany przez nas temat. W ten sposób poznacie go dogłębnie i z czterech różnych perspektyw. 🙂 W kwietniu tematem na topie jest oczywiście egzamin ósmoklasisty, dlatego w tym miesiącu każda z nas przedstawi Wam 10 zwrotów, które po prostu trzeba znać podchodząc do egzaminu z języka niemieckiego. W wyborze zwrotów kierowałam się przede wszystkim ich powtarzalnością na arkuszach poprzednich egzaminów gimnazjalnych, jak i uniwersalnością. Oto moja 10!
#1# Worüber sprechen diese Personen?
O czym rozmawiają te osoby?
To pytanie pojawia się często zarówno w części czytanej, jak i w słuchanej. Samą trudność może sprawić zrozumienie słówka „worüber”, stąd zwrot ten zajął pierwsze miejsce na mojej liście.
#2# Was soll/muss/möchte/will sie machen?/
Was darf sie machen?
Co ona ma/musi/chciałaby/chce/zrobić?/
Co wolno jej robić?
Czasowniki modalne spotykamy na arkuszach egzaminacyjnych w co drugim zdaniu. Warto przypomnieć sobie ich odmianę oraz znaczenie.
#3# in zwei Wochen/ vor zwei Wochen/ für zwei Wochen/ seit zwei Wochen/ zwei Wochen lang
za dwa tygodnie/ dwa tygodnie temu/ na dwa tygodnie/ od dwóch tygodni/ przez dwa tygodnie
Oj, to jest to coś, co myli się bardzo wielu osobom. Błędne zrozumienie takiego przyimka może prowadzić do zaznaczenia przez ucznia błędnej odpowiedzi. Bardzo częsta pułapka na egzaminach.
#4# Ich habe vor, … zu …
Zamierzam …
Zwrot bardzo przydatny w części pisanej egzaminu, gdy chcemy powiedzieć, jakie mamy plany, co chcemy zrobić. Składa się z czasownika rozdzielnie złożonego „vor|haben”, po którym następuje konstrukcja bezokolicznikowa z „zu”. Oznacza to, że czynność, którą zamierzamy wykonać będzie od razu po „zu” w formie bezokolicznika, np:
Ich habe vor, Gitarre zu spielen.
Jeśli czasownik będzie rozdzielnie złożony, „zu” wciśniemy między prefiks (czyli auf-, vor-, ein- itd.), a resztę czasownika,np:
Ich habe vor, aufzuräumen. – Mam zamiar posprzątać.
#5# Ich habe Lust, … zu …
Mam ochotę …
Pamiętamy, że po tym zwrocie również następuje konstrukcja z „zu”.
Ich habe Lust, ins Kino zu gehen.
Mam ochotę iść do kina.
#6# Sie war überrascht/zufrieden/traurig/böse/enttäuscht.
Była zaskoczona/zadowolona/smutna/zła/rozczarowana.
Umiejętność nazywania emocji w języku niemieckim to kolejna ważna umiejętność, którą należy opanować podchodząc do egzaminu. Zdarza się, że w części czytanej trzeba zaznaczyć reakcję osoby na coś, a czasem taką informację należy zawrzeć w części pisanej.
#7# Die Party findet am … (dzień tygodnia) um … (godzina) statt.
Impreza odbywa się w … (dzień tygodnia) o … (godzina).
Oczywiście w miejsce „die Party” można wstawić cokolwiek. Zwrot ten wybrałam ze względu na często pojawiający się w arkuszach czasownik „statt|finden”. Wskazywanie dnia oraz godziny również jest uniwersalną umiejętnością, która z dużym prawdopodobieństwem może się uczniowi przytrafić na egzaminie.
#8# Wie gefällt dir die Idee?
Jak ci się podoba ten pomysł?
Zwrot, dzięki któremu pokażemy, że potrafimy zapytać drugą osobę o opinię.
#9 # Was gibt es Neues bei dir? Schreib mir!
Co nowego u Ciebie? Napisz!
Również bardzo uniwersalny zwrot, którym można zakończyć mail w części pisanej.
#10 # Liebe Grüße
Pozdrowienia
Każdy mail należy jakoś zakończyć. Wybrałam więc coś standardowego. Pamiętamy, że po tym zwrocie nie ma przecinka. Piszemy „Liebe Grüße” i zaraz pod tym zwrotem „XYZ”. 🙂
Ćwiczenie egzaminacyjne:
Przeczytaj zdania wyjściowe. Uzupełnij każdą lukę, tak aby zachować sens zdania wyjściowego. Wymagana jest pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna wpisywanych fragmentów zdań. Uwaga! W każdą lukę możesz wpisać maksymalnie cztery wyrazy.
1. Ich möchte heute eine Pizza essen.
Ich habe heute Lust, …… .
2. Kannst du mein Hemd finden? Es ist weiß.
Kannst du mein …… Hemd finden?
3. Ich gehe nicht zur Schule. Ich bin krank.
Ich gehe nicht zur Schule, …… bin.
4. Magst du Bonbons?
Nein, ich mag …… Bonbons.
5. Sind das eure Socken?
Nein, das sind nicht ……. .
Napisz swoje odpowiedzi w komentarzu i sprawdź się! Oczywiście to ćwiczenie nie jest tylko dla ósmoklasistów. Jest również dobrym ćwiczeniem dla każdej osoby na poziomie początkującym. 🙂
Zajrzyj również do wpisów innych germanistek i poznaj ich topowe zwroty na egzamin ósmoklasisty:
Szpreche w Deche – https://bit.ly/2HXgwiC
Niemiecki Po Ludzku – https://bit.ly/2YPfn26
Majstersztyk Językowy – niemiecki online – https://bit.ly/2YMG8E7
Podobał Ci się wpis? Nie przegap kolejnych! Bądź na bieżąco, śledząc mojego fan page’a! Zachęcam również do pozostawienia komentarza pod wpisem. To bardzo mobilizuje do ciągłej pracy nad blogiem. Dziękuję i do usłyszenia!
Angelika
Magda
8 maja 2021 @ 22:43
z nieba mi spadłaś! może więcej o egzamiinie?pliska