Jak prowadzić konwersacje z języka niemieckiego?
Dwie najważniejsze kompetencje w nauce języka obcego to, moim zdaniem, rozumienie i bycie rozumianym. Właśnie dlatego zajęcia konwersacyjne odgrywają kluczową rolę w procesie nauki – pomagają uczniom przełamywać bariery językowe i ćwiczyć umiejętność swobodnego wyrażania myśli.
Jak zatem sprawić, aby lekcje konwersacyjne były nie tylko skuteczne, ale też interesujące i angażujące? Oto sześć sprawdzonych pomysłów, które pomogą Ci, jako nauczycielowi języka niemieckiego, w prowadzeniu dynamicznych i inspirujących zajęć, na które Twoi uczniowie chętnie będą wracać.
Spis treści
Wybieraj tematy bliskie życiu Twoich Kursantów
Jednym z najlepszych sposobów na zaangażowanie kursantów jest omawianie tematów, które są im bliskie i znajome. Kiedy uczniowie mogą dzielić się swoimi osobistymi doświadczeniami, czują się pewniej i chętniej uczestniczą w rozmowach. Zagadnienia takie jak codzienne zwyczaje, hobby, podróże, praca czy szkoła to świetny punkt wyjścia do dyskusji. Dzięki temu uczniowie zyskują okazję do mówienia o tematach, które ich interesują i które mają dla nich znaczenie. Ten punkt jest bardzo ważny przede wszystkim na początkowym etapie nauki, kiedy rozmowa na bardziej abstrakcyjne tematy będzie po prostu niemożliwa.
Jeśli szukasz dodatkowych narzędzi, które wzbogacą Twoje zajęcia konwersacyjne, polecam Ci stworzoną przeze mnie prezentację “Schlaf gut!”. To gotowa do wykorzystania prezentacja z pytaniami, które zaktywizują Twoich Kursantów do mówienia w języku niemieckim. Sama korzystam z niej na swoich zajęciach i jest super, bo zazwyczaj zapełnia mi 60 minut zajęć rozmową w języku niemieckim!
Z drugiej strony, na poziomach bardziej zaawansowanych powinniśmy już iść dalej. Wachlarz poruszanych tematów powinien się rozszerzać, aby stawiać przed uczniami nowe wyzwania i zachęcać ich do myślenia oraz formułowania bardziej złożonych opinii. Na tym etapie warto wprowadzać dyskusje na tematy społeczne, technologiczne czy kulturowe, które wymagają głębszej analizy, pozwalają uczniom wyrobić sobie opinię w nieznanym dotąd temacie oraz rozwijać umiejętność argumentowania. Jak to zrobić, by na zajęciach nie było ciszy? Spójrz poniżej.
Zastosuj metodę “klasy odwróconej”
Kiedy wprowadzamy tematy, w których uczniowie mogą nie mieć jeszcze wyrobionej opinii lub czują się mniej pewni, warto zastosować metodę „klasy odwróconej”. Ta technika polega na tym, że zamiast od razu wymagać od uczniów samodzielnego formułowania opinii, najpierw dostarczamy im materiały lub argumenty, które będą podstawą do dalszej dyskusji.
Na przykład, przed rozpoczęciem rozmowy na bardziej abstrakcyjny temat, jak wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy, można poprosić uczniów o przeczytanie krótkiego tekstu, obejrzenie filmu lub wysłuchanie podcastu na ten temat. Następnie, podczas zajęć, uczniowie będą mogli oprzeć swoje wypowiedzi na tym, co przeczytali lub usłyszeli, co da im większą pewność siebie oraz lepsze zrozumienie zagadnienia.
Metoda odwróconej klasy pomaga również rozwijać umiejętności krytycznego myślenia, ponieważ uczniowie muszą ocenić i zinterpretować dostarczone im informacje. Dzięki temu, nawet w przypadku trudniejszych lub mniej znanych tematów, będą lepiej przygotowani do prowadzenia konstruktywnych i wartościowych rozmów.
Wykorzystuj materiały wizualne
Materiały wizualne, takie jak obrazki, infografiki czy prezentacje multimedialne (jak np. ta prezentacja z cytatami o kawie), mogą być świetnym punktem wyjścia do rozmów. Na poziomie podstawowym obrazki mogą przedstawiać codzienne sytuacje, które uczniowie muszą opisać lub zinterpretować. Dzięki temu uczniowie rozwijają swoje słownictwo oraz umiejętność myślenia w języku obcym. Bardzo fajne infografiki publikowane są z kolei na facebookowym profilu ZDF Wiso.
Pytania otwarte górą!
Unikaj zadawania pytań zamkniętych, czyli takich, na które można odpowiedzieć jedynie „tak” lub „nie”. Tego typu pytania nie prowadzą do rozwiniętej konwersacji, a często wręcz ją blokują. Zamiast tego, warto formułować pytania otwarte, które skłaniają uczniów do dłuższych wypowiedzi i zmuszają ich do refleksji oraz wyrażania opinii.
Na przykład, zamiast pytać: „Czy lubisz podróże?”, lepiej zadać pytanie: „Jakie miejsca chciałbyś odwiedzić i dlaczego?”. To drugie pytanie wymaga od ucznia rozwinięcia odpowiedzi i podzielenia się swoimi przemyśleniami, co otwiera przestrzeń do dalszej dyskusji.
Innym przykładem może być rozmowa na temat technologii. Zamiast pytać: „Czy uważasz, że technologia jest ważna?”, można zapytać: „Jak technologia wpłynęła na twoje życie i jakie zmiany dostrzegasz w codziennych aktywnościach dzięki nowoczesnym urządzeniom?”. Takie pytanie pozwala uczniom bardziej zagłębić się w temat, a także daje możliwość rozwijania argumentacji.
Formułując pytania otwarte, nie tylko pobudzasz uczniów do myślenia i mówienia, ale również dajesz im szansę na wyrażenie siebie, co buduje ich pewność siebie i motywację do dalszej nauki.
Zadawaj kontrowersyjne pytania
Nic nie pobudza do rozmowy tak, jak tematy, które budzą emocje i wywołują różne opinie. Oto kilka przykładów:
- Ist die aktuelle Schulpflicht sinnvoll?
- Sollten Schüler ihre Lehrer duzen?
- Sollten hohe Einkommen stärker besteuert werden, um soziale Ungleichheit zu bekämpfen?
Kontrowersyjne pytania nie tylko angażują uczniów, ale także pomagają im rozwijać umiejętność argumentowania i obrony swojego stanowiska. Dzięki temu uczniowie nie tylko ćwiczą język, ale również uczą się logicznego myślenia i prezentowania różnych punktów widzenia w konstruktywnej rozmowie. Ważne jest, aby podczas takich dyskusji nauczyciel pełnił rolę moderatora, pilnując, aby rozmowa była merytoryczna i nie przerodziła się w kłótnię.
Wprowadź gry językowe
Gry językowe to nie tylko świetna zabawa, ale także skuteczny sposób na rozwijanie umiejętności konwersacyjnych redukujący stres związany z popełnianiem błędów. Oto kilka gier, które mogą pomóc w ożywieniu zajęć:
- „Taboo” – W tej grze uczniowie muszą opisać dane słowo, unikając używania kilku kluczowych, zakazanych wyrazów. Na przykład, jeśli hasłem jest „samochód”, nie mogą używać słów takich jak „koła”, „silnik” czy „prowadzić”. To zmusza uczniów do kreatywnego myślenia i rozwijania słownictwa.
- „Story cubes” – Uczniowie rzucają specjalnymi kośćmi, na których znajdują się różne obrazki lub symbole. Na podstawie wylosowanych symboli muszą stworzyć krótką opowieść. To świetny sposób na ćwiczenie mówienia i rozwijanie umiejętności narracyjnych.
- „Richtig oder falsch?” – Uczniowie dzielą się stwierdzeniami na temat siebie lub ogólnych faktów, a pozostali muszą zdecydować, czy są one prawdziwe, czy fałszywe i powiedzieć, dlaczego.
- „Wer bin ich?” – W tej grze jeden uczeń opisuje znaną postać lub przedmiot, a pozostali starają się zgadnąć, o kogo lub co chodzi. Opis nie może zawierać oczywistych wskazówek, co rozwija umiejętność precyzyjnego opisywania i używania różnych struktur językowych.
Prowadzenie zajęć konwersacyjnych może wydawać się trudne, zwłaszcza gdy staramy się znaleźć sposób na zaangażowanie każdego ucznia i utrzymanie dynamiki lekcji. Jednak warto pamiętać, że mimo wyzwań, są one niezwykle owocne. Angażujące konwersacje pozwalają uczniom przełamać bariery językowe, rozwijać umiejętności komunikacyjne i zdobywać pewność siebie w mówieniu.
Jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości, zostaw komentarz poniżej. Do zobaczenia w kolejnym wpisie!
Angelika