5 zabaw do wykorzystania na zajęciach języka niemieckiego
W czerwcowej odsłonie projektu „Zusammen można więcej”, w powiększonym składzie (dołączyła do nas Ola z Niemieckiej Sofy), stworzyłyśmy serię wpisów związanych z Dniem Dziecka. W moim wpisie zaprezentuję Wam 5 zabaw najbardziej lubianych przez moich najmłodszych uczniów. Koniecznie zajrzyjcie na koniec wpisu, gdzie znajdziecie odnośniki do pozostałych wspaniałych wpisów.
Spis treści
Kauczukowe zawody
Cel:
Ćwiczenie słownictwa z dowolnych kategorii.
Czego potrzebujesz?
- kauczuk
- kartę/tablicę do zapisywania wyników
Przebieg zabawy:
Ustalam z Uczniem kategorię słownictwa, np.: owoce, ubrania, środki transportu, części ciała. Jedna kategoria obowiązuje w jednej rundzie. W drugiej rundzie zmieniamy kategorię itd. Ja zazwyczaj organizuję 5 rund.
Uczeń bierze do ręki kauczuk. Stojąc w miejscu odbija piłeczkę, wymieniając rzeczy z danej kategorii. Jedno odbicie = jedno słowo. Zabawa polega na tym, by wymienić jak najwięcej nazw z danej kategorii, bez powtórzeń. Odbijamy tak długo, jak długo starczy nam pomysłów.
Uwaga: nie można się zatrzymać, trzymać piłeczki w ręce i się zastanawiać. 🙂
Wynik z danej rundy zapisujemy do tabelki wyników i przechodzimy do następnej rundy. Na koniec wszystko podsumowujemy.
Porada:
Kauczuk najlepiej odbija się na powierzchni bez dywanu, więc radzę przeprowadzić tę zabawę w miejscu, gdzie są płytki lub panele. 😉
Nie polecam odbijać kauczuku tak, jakbyśmy kozłowali piłką do koszykówki, bo dziecko będzie go gonić po całym pomieszczeniu, Lepiej, by Uczeń odbił piłeczkę, podał nazwę danej rzeczy, złapał kauczuk na sekundę do ręki i w ten sam sposób kontynuował.
Wyścig zwierząt
Cel:
Powtórka nazw zwierząt. Wprowadzenie prostego zdania porównawczego, np.: „Der Tiger ist schneller als die Robbe”.
Czego potrzebujesz?
Wydrukowanych obrazków przedstawiających zwierzęta.
Przebieg zabawy:
Obrazki gnieciemy w kuleczkę, tak, by łatwo było nimi rzucać. Dzielimy je między Uczniów (lub między Ucznia a siebie, jeśli mamy zajęcia indywidualne). Ja mam 10 obrazków, więc 5 dostaje uczeń, a 5 ja. Będzie więc 5 rund tej zabawy.
W każdej z rund, każda z osób bierze do ręki jedną kulkę ze zwiniętym obrazkiem zwierzątka. Stajemy w jednym miejscu i na „raz, dwa, trzy” rzucamy kulkę, jak najdalej potrafimy. Rundę wygrywa zwierzątko osoby, które „poleciało” dalej. Tak samo postępujemy w następnych rundach.
Gimnastyka po niemiecku 🙂
Cel:
Powtórka nazw czynności w języku niemieckim.
Czego potrzebujesz?
Tak naprawdę jesteś w stanie obyć się bez niczego. Ja polecam jednak wykombinować miękką piłeczkę – z doświadczenia wiem, że sam fakt możności kopnięcia czegoś dodaje + 100 punktów do zabawy na zajęciach.
Przebieg zabawy:
Nauczyciel wymienia czynności po niemiecku w trybie rozkazującym, zadaniem Ucznia jest je wykonać.
Ważne! Nazwy czynności powinny być wypowiadane szybko, tak, by uczeń szybko się „przełączał”. Gdy nauczyciel zauważy, że Uczeń jest zmęczony, może zamienić się z nim rolą. Teraz Uczeń nazywa czynności, a Nauczyciel je wykonuje. Polecam wszystkim, którzy unikaną na co dzień fitness. 😀
Przykładowe czynności, które mogą pojawić się w zabawie:
- Schreibe!
- Singe!
- Klettre!
- Wirf den Ball!
- Springe weit!
- Fahre Ski!
- Schlafe!
- Rutsche!
- Schaukle!
- Lies ein Buch!
- Spiele Fußball!
- Springe Seil!
Kółko-krzyżyk
Cel:
Ćwiczenie słownictwa z dowolnej kategorii.
Czego potrzebujesz?
- 9 kart przedstawiających przedmioty kategorii, którą chcesz poćwiczyć,np.: karty przedstawiające owoce, części garderoby itd.
- 2 rodzaje żetonów w ilości po 5 sztuk każdy (np. 5 żetonów czerwonych, 5 zielonych)
Przebieg zabawy:
Układamy karty w 3 rzędach po 3 karty każdy. Gracze naprzemiennie ustawiają swoje żetony nazywając rzecz widoczną na obrazku. Wygrywa osoba, która zajmie 3 pola w rzędzie (poziomo, pionowo lub na ukos).
Budujemy wieżę!
Pomysł na na zabawę z kubeczkami nie jest mój. Chciałabym wskazać autora, jednak zupełnie nie pamiętam, od kogo go zaczerpnęłam. ?
Cel:
Ćwiczenie słownictwa z dowolnej kategorii.
Czego potrzebujesz?
- papierowych kubeczków
- dużych kart z obrazkami przedstawiającymi przedmioty kategorii, którą chcesz przećwiczyć (2 obrazki na kartce A4)
Przebieg zabawy:
Na podłodze ustawiamy kubeczek/dwa kubeczki (w zależności od tego, ile mamy kart. Jeśli jest ich więcej, lepiej ustawić dwa kubeczki, wieża tak szybko nie runie). Karty kładziemy na podłodze, obrazkiem skierowanym do dołu. Uczeń podnosi pierwszy obrazek, nazywa widoczny na nim element i kładzie na kubeczku. Na obrazku stawia kolejny kubeczek, bierze następny obrazek, nazywa element i tak, póki nie skończą się karty. Staramy się, by wieża nie runęła. Na końcu, gdy już wszystkie karty leżą na kubeczkach możemy ją … zdmuchnąć. Tu dopiero zaczyna się frajda. ??
Zajrzyj również do wpisów innych germanistek:
Wyliczanki: Szpreche w Deche
Mądrości z książek dla dzieci: Niemiecka Sofa
Piosenki: Majstersztyk Językowy – niemiecki online
Słuchowiska: Niemiecki Po Ludzku
Mam nadzieję, że spodobały Wam się proponowane przeze mnie zabawy. A jaka jest Wasza ulubiona zabawa? Napiszcie!
Podobał Ci się wpis? Nie przegap kolejnych! Bądź na bieżąco, śledząc mojego fan page’a! Zachęcam również do pozostawienia komentarza pod wpisem. To bardzo mobilizuje do ciągłej pracy nad blogiem. Dziękuję i do usłyszenia!
Angelika